{"id":1733,"date":"2020-03-02T05:03:26","date_gmt":"2020-03-02T05:03:26","guid":{"rendered":"https:\/\/lovecraft.hu\/?p=1733"},"modified":"2020-03-13T07:26:09","modified_gmt":"2020-03-13T07:26:09","slug":"h-p-lovecraft-az-irodalmi-kompozicio","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/lovecraft.hu\/2020\/03\/02\/h-p-lovecraft-az-irodalmi-kompozicio\/","title":{"rendered":"H. P. Lovecraft: Az irodalmi kompoz\u00edci\u00f3"},"content":{"rendered":"

1920. janu\u00e1rj\u00e1ban jelent meg a The United Amateur kiadv\u00e1nyban H. P. Lovecraft essz\u00e9je a \u00a0Literary Composition<\/a>\u00a0(Irodalmi kompoz\u00edci\u00f3), ami HPL szok\u00e1s\u00e1hoz h\u00edven egy hossz\u00fa \u00e9rtekez\u00e9s j\u00f6vend\u0151beli \u00edr\u00f3k sz\u00e1m\u00e1ra, sz\u00edvb\u0151l megfontoland\u00f3 tan\u00e1csokkal. Sz\u00f3ba ker\u00fcl t\u00f6bbek k\u00f6zt az olvas\u00e1s, a sz\u00f3haszn\u00e1lat, a narr\u00e1ci\u00f3, de a koh\u00e9zi\u00f3 is. A Project Guttenberg honlapon, megtal\u00e1lhat\u00f3 a\u00a0Writings in the United Amateur<\/a>\u00a0c\u00edm\u0171 kiadv\u00e1ny, amiben Lovecraft, a The United Amateur-ben 1915-1922 k\u00f6zt megjelent essz\u00e9it gy\u0171jt\u00f6tt\u00e9k \u00f6ssze. Ebb\u0151l a forr\u00e1sb\u00f3l ford\u00edtotta le S\u00fct\u0151 Fanni<\/a> az eredeti essz\u00e9t, teljes terjedelm\u00e9ben. A ford\u00edt\u00e1s eredetileg a The Black Aether<\/a> oldalon jelent meg.<\/p>\n

\"\"<\/p>\n

H. P. Lovecraft \u2013 Az irodalmi kompoz\u00edci\u00f3<\/h3>\n

Egy kor\u00e1bbi cikkben olvas\u00f3ink megismerkedhettek az irodalmi inspir\u00e1ci\u00f3 alapvet\u0151 forr\u00e1saival, illetve az alkot\u00e1snak f\u0151 kell\u00e9keivel. Most sz\u00f3t kell m\u00e9g ejts\u00fcnk mag\u00e1r\u00f3l az alkot\u00e1sr\u00f3l is: form\u00e1ir\u00f3l, szok\u00e1sair\u00f3l \u00e9s saj\u00e1toss\u00e1gair\u00f3l, annak \u00e9rdek\u00e9ben, hogy a fiatal \u00edr\u00f3 semmit se vesszen el erej\u00e9b\u0151l vagy b\u00e1j\u00e1b\u00f3l, amikor \u00f6tleteit a nagyk\u00f6z\u00f6ns\u00e9g el\u00e9 t\u00e1rja.<\/p>\n

Nyelvtan<\/h3>\n

Az angol nyelv nyelvtan\u00e1nak r\u00e9szletes t\u00e1rgyal\u00e1sa nem c\u00e9lja ennek a r\u00e9szlegnek, hiszen azt minden iskol\u00e1ban tan\u00edtj\u00e1k, \u00edgy felt\u00e9telezhetj\u00fck, hogy minden sz\u00e1rnybontogat\u00f3 \u00edr\u00f3 ismeri azt. Fontos azonban, hogy felh\u00edvjuk a kezd\u0151 figyelm\u00e9t arra, hogy mindig tartson maga mellett egy megb\u00edzhat\u00f3 nyelvtani szab\u00e1lyzatot \u00e9s sz\u00f3t\u00e1rat, hogy imigyen elker\u00fclhesse a fogalmaz\u00e1s\u00e1ban azokat a gyakori hib\u00e1kat, amik \u00e9szrev\u00e9tlen\u00fcl elcs\u00faf\u00edtj\u00e1k m\u00e9g a legfinomabb mindennapi besz\u00e9det is. \u00c1ltal\u00e1nos szab\u00e1lyk\u00e9nt \u00e9rdemes alaposan \u00e9s kritikusan megvizsg\u00e1lni minden h\u00e9tk\u00f6znapi vagy k\u00e9tesen elemezhet\u0151 kifejez\u00e9st, illetve az olyan szavakat \u00e9s sz\u00f3haszn\u00e1latokat, melyek er\u0151ltetettnek vagy furcs\u00e1nak hatnak. Ne b\u00edzzunk t\u00fals\u00e1gosan az emberi eml\u00e9kez\u0151k\u00e9pess\u00e9gben, f\u0151leg, hogy a legt\u00f6bb elm\u00e9ben bizony sz\u00e1mos nyelvtani hiba \u00e9s st\u00edlustalans\u00e1g \u00e9l, melyet mindenf\u00e9le besz\u00e9lget\u00e9sb\u0151l, illetve \u00fajs\u00e1gok, magazinok \u00e9s n\u00e9pszer\u0171 k\u00f6nyvek oldalair\u00f3l szedt\u00fcnk \u00f6ssze.<\/p>\n

A hib\u00e1k t\u00edpusai<\/h3>\n

A legt\u00f6bb hiba, amit a fiatal \u00edr\u00f3k elk\u00f6vetnek, a mondattan szab\u00e1lyainak sz\u00f6rny\u0171 \u00e1th\u00e1g\u00e1sai mellett, amiket egy\u00e9bk\u00e9nt egy \u00e1ltal\u00e1nos oktat\u00e1s k\u00f6nnyen kijav\u00edt, \u00edgy vehet\u0151 sorba:<\/p>\n

    \n
  1. F\u0151nevek hib\u00e1s t\u00f6bbes sz\u00e1ma. ( P\u00e9ld\u00e1ul vallies \u00a0vagy echos) \u2013\u00a0Megj.: A hiba abb\u00f3l ad\u00f3dhat, hogy n\u00e9h\u00e1nyan t\u00e9vesen \u00fagy hiszik, hogy minden \u201ey\u201d-nal v\u00e9gz\u0151d\u0151 f\u0151n\u00e9vnek, \u201eies\u201d a t\u00f6bbes sz\u00e1ma. Azonban, ha egy f\u0151n\u00e9v mag\u00e1nhangz\u00f3val + y-nal v\u00e9gz\u0151dik, akkor csak egy \u201es\u201d-t kell hozz\u00e1adnunk. A www.grammar-monster.com alapj\u00e1n. Az echo eset\u00e9ben igaz\u00e1b\u00f3l mindk\u00e9t t\u00f6bbes sz\u00e1m alak elfogadott (echos, echoes, de az ut\u00f3bbi a gyakoribb.)<\/li>\n
  2. N\u00e9vm\u00e1sok k\u00e9t\u00e9rtelm\u0171 haszn\u00e1lata.<\/li>\n
  3. Seg\u00e9dig\u00e9k hib\u00e1s haszn\u00e1lata<\/li>\n
  4. A t\u00e1rgyas \u00e9s t\u00e1rgyatlan ig\u00e9k hib\u00e1s haszn\u00e1lata \u201eA macska fel van m\u00e1szva a f\u00e1ra\u201d \u00e9s t\u00e1rsai.<\/li>\n
  5. Hib\u00e1s igeid\u0151k \u00e9s igem\u00f3dok, rossz ig\u00e9k haszn\u00e1lata.<\/li>\n
  6. Rosszul haszn\u00e1lt szavak, mint p\u00e9ld\u00e1ul \u201eNem sz\u00edvlelem az \u00f6nz\u0151 embereket.\u201d<\/li>\n
  7. Idegen szavak helytelen haszn\u00e1lata<\/li>\n
  8. \u00cdzl\u00e9sbeli hib\u00e1k, mint p\u00e9ld\u00e1ul vulg\u00e1ris kifejez\u00e9sek, dag\u00e1lyoss\u00e1g, ism\u00e9tl\u00e9s, hom\u00e1lyos megfogalmaz\u00e1s, k\u00e9t\u00e9rtelm\u0171s\u00e9g, t\u00fals\u00e1gosan k\u00f6znyelvi kifejez\u00e9sek, lapos st\u00edlus, hat\u00e1svad\u00e1szs\u00e1g, sz\u00f3halmoz\u00e1s, sz\u00f3szapor\u00edt\u00e1s, kem\u00e9nys\u00e9g, rosszul haszn\u00e1lt metafora \u00e9s minden fajta egy\u00e9b retorikai furcsas\u00e1g.<\/li>\n
  9. Helyes\u00edr\u00e1si \u00e9s k\u00f6zpontoz\u00e1si hib\u00e1k, k\u00fcl\u00f6nb\u00f6z\u0151 alakok \u00f6sszekever\u00e9se.<\/li>\n<\/ol>\n

    Ezen hib\u00e1k k\u00f6z\u00fcl alig van olyan, amit ne lehetne elker\u00fclni nyelvtan vagy retorika tank\u00f6nyvek gondos tanulm\u00e1nyoz\u00e1s\u00e1val, a legjobb szerz\u0151k gondos olvas\u00e1s\u00e1val, \u00e9s az alapos \u00e9s \u00e1tgondolt fogalmaz\u00e1ssal. Szinte semmilyen ments\u00e9g nincs ezen hib\u00e1k gyakori el\u0151fordul\u00e1s\u00e1ra, hiszen a jav\u00edt\u00e1sukra szolg\u00e1l\u00f3 lehet\u0151s\u00e9gek rendk\u00edv\u00fcl sz\u00e1mosak \u00e9s el\u00e9rhet\u0151ek. A n\u00e9pszer\u0171 nyelvtani \u00fatmutat\u00f3k t\u00f6bbs\u00e9ge hihetetlen\u00fcl hasznos, f\u0151leg olyanoknak, akik m\u00e9g nem olvastak el\u00e9g sz\u00e9les k\u00f6rben. Ezek a k\u00f6nyvek azonban n\u00e9ha t\u00falz\u00e1sba esnek: t\u00fals\u00e1gosan ped\u00e1nsak, prec\u00edzek \u00e9s form\u00e1lisak. A helyes \u00edr\u00e1shoz nagyon fontos a t\u00fcrelem \u00e9s ment\u00e1lis pontoss\u00e1g fejleszt\u00e9se. A fiatal \u00edr\u00f3 tanulm\u00e1nyai sor\u00e1n nagyon fontos, hogy megb\u00edzhat\u00f3 sz\u00f3t\u00e1rakat \u00e9s tank\u00f6nyveket tartson maga mellett, \u00e9s hogy messzire elker\u00fclje a r\u00f6gt\u00f6nz\u00f6tt \u00edr\u00e1st, amely a halad\u00f3 tanul\u00f3k privil\u00e9giuma. Nem szabad, semmilyen elterjedt sz\u00f3haszn\u00e1latot k\u00e9szp\u00e9nznek venni. K\u00e9tely eset\u00e9n, hezit\u00e1l\u00e1s n\u00e9lk\u00fcl keress\u00fck k\u00f6nyveink tan\u00e1cs\u00e1t.<\/p>\n

    Olvas\u00e1s<\/h3>\n

    Egy rem\u00e9nybeli \u00edr\u00f3 sem el\u00e9gedhet meg azzal, hogy az \u00edr\u00e1snak puszt\u00e1n a technikai szab\u00e1lyait saj\u00e1t\u00edtja el. Ahogy azt Mrs. Renshaw is megjegyezte az el\u0151z\u0151 cikkben: \u201eA benyom\u00e1sok szerz\u00e9s\u00e9nek mindig meg kell el\u0151zni az alkot\u00e1st, \u00e9s er\u0151sebbnek is kell lennie ann\u00e1l.\u201d<\/p>\n

    Minden irodalmi csiszolts\u00e1gra tett k\u00eds\u00e9rlet megfontolt olvas\u00e1ssal kell, hogy kezd\u0151dj\u00f6n, \u00e9s a tanul\u00f3nak mindig is ezt a f\u00e1zist kell a legfontosabbnak tartania. Sok esetben a megfelel\u0151 \u00edr\u00f3k olvas\u00e1sa j\u00f3val hat\u00e9konyabb \u00fatmutat\u00e1st ny\u00fajt, mint a megannyi szab\u00e1ly. Egy oldalnyi Addison vagy Irving sokkal t\u00f6bbet megtan\u00edt a st\u00edlusr\u00f3l, mint egy eg\u00e9sz szab\u00e1lygy\u0171jtem\u00e9ny, m\u00edg Poe egy novell\u00e1ja \u00e9l\u00e9nkebb k\u00e9pet ad az er\u0151teljes \u00e9s helyes le\u00edr\u00e1sr\u00f3l \u00e9s narr\u00e1ci\u00f3r\u00f3l, mint t\u00edz sz\u00e1raz fejezet egy vaskos tank\u00f6nyvben.<\/p>\n

    Minden tanul\u00f3 olvassa sz\u00fcntelen\u00fcl a legjobb \u00edr\u00f3kat, a remek Olvas\u00f3i T\u00e1bl\u00e1zat seg\u00edts\u00e9g\u00e9vel, amely az Egyes\u00fclt Amat\u0151rben imm\u00e1r k\u00e9t \u00e9ve megtal\u00e1lhat\u00f3.<\/p>\n

    Nagyon fontos az is, hogy az olcs\u00f3bb m\u0171veket, ha eddig egy\u00e1ltal\u00e1n olvastunk ilyeneket, most v\u00e9gleg felejts\u00fck el. A popul\u00e1ris magazinok figyelmetlen \u00e9s megvetend\u0151 st\u00edlust nevelnek bel\u00e9nk, amit\u0151l azt\u00e1n nagyon neh\u00e9z megszabadulni, \u00e9s ami megakad\u00e1lyozza, hogy a st\u00edlusunkat tiszt\u00e1bb\u00e1 csiszoljuk. Ha m\u00e1r musz\u00e1j ilyen dolgokat olvasnunk, akkor a lehet\u0151 legfel\u00fcletesebben lapozzuk csak v\u00e9gig \u0151ket. Remek \u00e9s k\u00f6vetend\u0151 szok\u00e1s a King James Bibli\u00e1nak alapos tanulm\u00e1nyoz\u00e1sa.\u00a0 Az ember nehezen tal\u00e1l ehhez a mester\u0171mh\u00f6z hasonl\u00f3t, ha egyszer\u0171 \u00e9s m\u00e9gis gazdag \u00e9s er\u0151teljes angolt keres, \u00e9s b\u00e1r az angolsz\u00e1sz sz\u00f3kincs \u00e9s k\u00f6lt\u0151i ritmus nem megfelel\u0151 a minden napi kompoz\u00edci\u00f3hoz, m\u00e9gis felbecs\u00fclhetetlen\u00fcl \u00e9rt\u00e9kes minta furcsa \u00e9s eredeti t\u00e9m\u00e1kb\u00f3l.<\/p>\n

    Lord Dunsany, a legnagyobb \u00e9l\u0151 pr\u00f3za\u00edr\u00f3, majdnem az \u00f6sszes stilisztikai ir\u00e1nyzat\u00e1t a Szent\u00edr\u00e1sb\u00f3l vette. Boyd, egy kort\u00e1rs kritikusunk nagyon tal\u00e1l\u00f3an felh\u00edvja a figyelm\u00fcnket arra, hogy mekkora vesztes\u00e9get szenved a legt\u00f6bb \u00edr katolikus \u00edr\u00f3 az\u00e1ltal, hogy nem ismerik ezt a t\u00f6rt\u00e9nelmi k\u00f6tetet \u00e9s hagyom\u00e1nyait.<\/p>\n

    Sz\u00f3kincs<\/h3>\n

    A sz\u00f3kincs b\u0151v\u00fcl\u00e9se, az sz\u00e9lesk\u00f6r\u0171 olvasotts\u00e1gnak igen fontos hat\u00e1sa, ami mindig velej\u00e1r. Az \u00e1tlag tanul\u00f3t s\u00falyosan h\u00e1tr\u00e1ltatja a szavainak korl\u00e1tozott t\u00e1rh\u00e1za, \u00e9s hamar felfedezi, hogy a hosszabb fogalmaz\u00e1sokn\u00e1l \u00edgy nem ker\u00fclheti el a monot\u00f3ni\u00e1t. Olvas\u00e1s k\u00f6zben az \u00fajoncnak tan\u00e1csos megfigyelni, milyen v\u00e1ltozatos m\u00f3dokon fejezik ki magukat a j\u00f3 szerz\u0151k, illetve megjegyezni k\u00e9s\u0151bbi haszn\u00e1latra a rengeteg megfelel\u0151 szinonim\u00e1t, amivel tal\u00e1lkozik. Sosem szabad magyar\u00e1zat n\u00e9lk\u00fcl hagyni az ismeretlen szavakat, hiszen csup\u00e1n egy kev\u00e9s lelkiismeretes kutat\u00f3munk\u00e1val minden nap tov\u00e1bb n\u00f6velhetj\u00fck a filol\u00f3gia birodalm\u00e1ban tett h\u00f3d\u00edt\u00e1sainkat, \u00e9s egyre jobban felk\u00e9sz\u00fclhet\u00fcnk az eleg\u00e1ns, \u00f6n\u00e1ll\u00f3 kifejez\u00e9sre.<\/p>\n

    Sz\u00f3kincs\u00fcnk b\u0151v\u00edt\u00e9se k\u00f6zben azonban nagyon oda kell figyeln\u00fcnk, nehogy rosszul b\u00e1njunk \u00faj szerzem\u00e9nyeinkkel. Mindig eml\u00e9kezz\u00fcnk, milyen finom k\u00fcl\u00f6nbs\u00e9gek vannak l\u00e1tsz\u00f3lag hasonl\u00f3 szavak k\u00f6z\u00f6tt, \u00e9s hogy a nyelvezetet mindig intelligens odafigyel\u00e9ssel kell megv\u00e1logatnunk<\/p>\n

    Amint arra a m\u0171velt Dr. Blair is felh\u00edvja figyelm\u00fcnket az El\u0151ad\u00e1saiban: \u201eSzinte semelyik nyelvben nem fordul el\u0151, hogy k\u00e9t k\u00fcl\u00f6nb\u00f6z\u0151 sz\u00f3 pontosan ugyanazt a jelent\u00e9st hordozza. A nyelvben kell\u0151en j\u00e1ratos ember mindig k\u00e9pes lesz felfedezni valamit, ami megk\u00fcl\u00f6nb\u00f6zteti \u0151ket egym\u00e1st\u00f3l.\u201d<\/p>\n

    A kompoz\u00edci\u00f3 elemei<\/h3>\n

    \u00a0<\/strong>Miel\u0151tt nekikezden\u00e9nk a kompoz\u00edci\u00f3 k\u00fcl\u00f6nb\u00f6z\u0151 form\u00e1iba, \u00e9rdemes megjegyezni, hogy l\u00e9teznek bizonyos k\u00f6z\u00f6s elemek. Ha elemezz\u00fck \u0151ket, felfedezhetj\u00fck, hogy minden \u00edr\u00e1s tartalmaz ezen alapvet\u0151 elemek k\u00f6z\u00fcl legal\u00e1bb egyet:<\/p>\n

      \n
    1. Le\u00edr\u00e1s, avagy a dolgok megjelen\u00e9s\u00e9nek elbesz\u00e9l\u00e9se.<\/li>\n
    2. Narr\u00e1ci\u00f3, avagy az esem\u00e9nyek elbesz\u00e9l\u00e9se.<\/li>\n
    3. Expoz\u00edci\u00f3, amely prec\u00edzen \u00e9s vil\u00e1gosan defini\u00e1l \u00e9s megmagyar\u00e1z<\/li>\n
    4. \u00c9rvel\u00e9s, amely felfedezi az igazs\u00e1got, \u00e9s elveti a hib\u00e1t<\/li>\n
    5. R\u00e1besz\u00e9l\u00e9s, amely bizonyos gondolatokra \u00e9s cselekv\u00e9sekre sarkall.<\/li>\n<\/ol>\n

      Az els\u0151 kett\u0151 a fikci\u00f3 alapja, a harmadik az oktat\u00f3, tudom\u00e1nyos, t\u00f6rt\u00e9nelmi \u00e9s szerkeszt\u0151i \u00edr\u00e1sok\u00e9. A negyedik \u00e9s \u00f6t\u00f6dik, legink\u00e1bb a harmadikkal egy\u00fctt haszn\u00e1latosak, tudom\u00e1nyos, filozofikus \u00e9s p\u00e1rtirodalom eset\u00e9n. Ezek az elemek azonban legt\u00f6bb esetben egym\u00e1sba olvadnak. Egy alapvet\u0151en fikci\u00f3s m\u0171nek lehet tudom\u00e1nyos, t\u00f6rt\u00e9nelmi vagy \u00e9rvel\u0151 oldala, m\u00edg egy tank\u00f6nyvet vagy \u00e9rtekez\u00e9st \u00e9rdekesebb\u00e9 tehetnek le\u00edr\u00e1sokkal \u00e9s anekdot\u00e1kkal.<\/p>\n

      Le\u00edr\u00e1s<\/h3>\n

      A hat\u00e9kony le\u00edr\u00e1s k\u00e9t szellemi k\u00e9pess\u00e9gen m\u00falik: a megfigyel\u00e9sen \u00e9s kiv\u00e1laszt\u00e1son. Sok le\u00edr\u00e1s \u00e9l\u00e9nks\u00e9ge a r\u00e9szletek pontos felid\u00e9z\u00e9s\u00e9n m\u00falik, m\u00edg m\u00e1sokn\u00e1l a legszembe\u00f6tl\u0151bb, tipikus \u00e9s fontos pontok kiv\u00e1laszt\u00e1sa a fontos.<\/p>\n

      Az ember sosem lehet el\u00e9g \u00f3vatos a mell\u00e9knevek kiv\u00e1laszt\u00e1sakor. Elengedhetetlen\u00fcl fontosak az olyan szavak vagy kifejez\u00e9sek, amelyek pontosan le\u00edr\u00e1sokat adnak, \u00e9s a megfelel\u0151 elk\u00e9pzel\u00e9seket sugallj\u00e1k az olvas\u00f3 elm\u00e9j\u00e9be.\u00a0 P\u00e9ldak\u00e9pp vegy\u00fck szem\u00fcgyre azoknak a jelz\u0151knek a list\u00e1j\u00e1t, melyet Richard Green Parker haszn\u00e1lt egy sz\u00f6k\u0151k\u00fat jellemz\u00e9s\u00e9re a le\u00edr\u00e1sr\u00f3l sz\u00f3l\u00f3 remek m\u0171v\u00e9ben:<\/p>\n

      Krist\u00e1lyos, \u00f6ml\u0151, susog\u00f3, ez\u00fcst\u00f6s, halkan hull\u00f3, sz\u00e9tv\u00e1l\u00f3, gy\u00f6ngy\u00f6z\u0151, k\u00f6nnyez\u0151, bubor\u00e9kol\u00f3, gurgul\u00e1z\u00f3, dorg\u00e1l\u00f3, tiszta, f\u0171vel k\u00f6rbeszegett, moh\u00e1val k\u00f6rbeszegett, kaviccsal kirakott, z\u00f6ldell\u0151, szent, f\u0171-szeg\u00e9ly\u0171, moha-szeg\u00e9ly\u0171, cs\u00f6rgedez\u0151, puha, harmat-pettyes, gyors sodr\u00e1s\u00fa, gyeng\u00e9d, finom, tiszta, szertelen, t\u00e1ncol\u00f3, sz\u00f6kell\u0151, m\u00e9lyen mag\u00e1ba z\u00e1r\u00f3, ugr\u00e1ndoz\u00f3, duruzsol\u00f3, motyog\u00f3, suttog\u00f3, csacsog\u00f3, fecseg\u0151, dagad\u00f3, \u00e9desen g\u00f6rd\u00fcl\u0151, finoman foly\u00f3, emelked\u0151, csillog\u00f3, \u00e1raml\u00f3, tajt\u00e9kz\u00f3, harmat-p\u00e1rlat\u00fa, harmatsz\u00fclte, kimer\u00edthetetlen, kifogyhatatlan, soha-fogy\u00f3, soha-buk\u00f3, mennysz\u00fclte, f\u00f6ldsz\u00fclte, m\u00e9lyr\u0151l fecseg\u0151, asz\u00e1ly-oszlat\u00f3, szomjolt\u00f3, felfriss\u00edt\u0151, l\u00e9lekfriss\u00edt\u0151, f\u00f6ldfriss\u00edt\u0151, f\u00fcrdet\u0151, pomp\u00e1s, n\u00f6v\u00e9ny-t\u00e1pl\u00e1l\u00f3.<\/p>\n

      Az\u00e9rt, hogy egyszerre pontos \u00e9s megfelel\u0151 jelz\u0151ket tal\u00e1ljon, a fiatal szerz\u0151nek alaposan meg kell ismerkednie a term\u00e9szet \u00e1ltal\u00e1nos aspektusaival \u00e9s jelens\u00e9geivel, mint ahogy azzal is, hogy ezek milyen gondolatokat \u00e9s asszoci\u00e1ci\u00f3kat v\u00e1ltanak ki az emberi elm\u00e9ben.<\/p>\n

      A le\u00edr\u00e1sok k\u00e9sz\u00fclhetnek t\u00e1rgyakr\u00f3l, helyekr\u0151l, \u00e1llatokr\u00f3l \u00e9s emberekr\u0151l. Egy t\u00e1rgy teljes le\u00edr\u00e1sa ezeket az elemeket tartalmazza:<\/p>\n

        \n
      1. Mikor, hol \u00e9s hogyan l\u00e1tjuk azt, mikor k\u00e9sz\u00edtett\u00e9k vagy tal\u00e1lt\u00e1k meg, milyen hat\u00e1ssal volt r\u00e1 az id\u0151.<\/li>\n
      2. T\u00f6rt\u00e9nelmi \u00e9s hagyom\u00e1nyos asszoci\u00e1ci\u00f3k.<\/li>\n
      3. Anyag \u00e9s eredet.<\/li>\n
      4. M\u00e9ret, forma \u00e9s k\u00fcllem.<\/li>\n
      5. P\u00e1rhuzamok hasonl\u00f3 t\u00e1rgyakkal.<\/li>\n
      6. Az \u00e9rz\u00e9sek, amelyeket a t\u00e1rgy vizsg\u00e1lata kelt benn\u00fcnk.<\/li>\n
      7. C\u00e9lja \u00e9s funkci\u00f3ja.<\/li>\n
      8. Hat\u00e1sai \u2013 l\u00e9t\u00e9nek k\u00f6vetkezm\u00e9nyei.<\/li>\n<\/ol>\n

        A helyek le\u00edr\u00e1sa term\u00e9szetesen nagyban f\u00fcgg a hely t\u00edpus\u00e1t\u00f3l. Term\u00e9szeti k\u00f6rnyezet eset\u00e9n az al\u00e1bbi elemeket \u00e9rdekes sorra venni:<\/p>\n

          \n
        1. Milyen k\u00f6r\u00fclm\u00e9nyek k\u00f6z\u00f6tt \u00e9szlelj\u00fck \u2013 hajnalban, d\u00e9lben, este vagy \u00e9jszaka, csillagf\u00e9nyben vagy holdf\u00e9nyben.<\/li>\n
        2. Term\u00e9szeti tulajdons\u00e1gok \u2013 s\u00edk vagy dimbes-dombos, puszta vagy d\u00fasn\u00f6v\u00e9nyzet\u0171, n\u00f6v\u00e9nyzet fajt\u00e1i, f\u00e1k, hegyek, foly\u00f3k.<\/li>\n
        3. Az ember hat\u00e1sa \u2013 f\u00f6ldm\u0171vel\u00e9s, \u00e9p\u00fcletek, hidak, emberi beavatkoz\u00e1sok a l\u00e1tk\u00e9pbe.<\/li>\n
        4. Lak\u00f3i \u00e9s \u00e1llatai.<\/li>\n
        5. Helyi szok\u00e1sok \u00e9s hagyom\u00e1nyok.<\/li>\n
        6. Hangok \u2013 v\u00edz\u00e9, erd\u0151\u00e9, levelek\u00e9, madarak\u00e9, gazdas\u00e1gi udvarok\u00e9, emberek\u00e9, g\u00e9pek\u00e9.<\/li>\n
        7. Kil\u00e1t\u00e1s \u2013 l\u00e1tk\u00e9p minden oldalr\u00f3l, \u00e9s amilyennek maga a hely t\u0171nik t\u00e1volb\u00f3l.<\/li>\n
        8. P\u00e1rhuzamok m\u00e1s helyekkel, f\u0151leg h\u00edresekkel.<\/li>\n
        9. T\u00f6rt\u00e9nelem \u00e9s asszoci\u00e1ci\u00f3k<\/li>\n
        10. Milyen \u00e9rzeteket kelt a hely a szeml\u00e9l\u0151d\u0151ben.<\/li>\n<\/ol>\n

          \u00c1llatok le\u00edr\u00e1sait \u00edgy elemezhetj\u00fck:<\/p>\n

            \n
          1. Faj \u00e9s m\u00e9ret.<\/li>\n
          2. Mi bor\u00edtja a test\u00e9t.<\/li>\n
          3. Testr\u00e9szei.<\/li>\n
          4. \u00c9l\u0151helye.<\/li>\n
          5. Jellemz\u0151i \u00e9s szok\u00e1sai.<\/li>\n
          6. T\u00e1pl\u00e1l\u00e9ka.<\/li>\n
          7. Hasznoss\u00e1ga \u00e9s k\u00e1rt\u00e9konys\u00e1ga.<\/li>\n
          8. T\u00f6rt\u00e9nelem \u00e9s asszoci\u00e1ci\u00f3k.<\/li>\n<\/ol>\n

            Az emberek le\u00edr\u00e1s\u00e1t a v\u00e9gtelens\u00e9gig vari\u00e1lhatjuk. N\u00e9ha egy szerencs\u00e9s tollvon\u00e1s \u00e9letre kelt egy eg\u00e9sz t\u00edpust \u00e9s karaktert, mint p\u00e9ld\u00e1ul amikor a modern szerz\u0151, Leonard Merricka egy szerepl\u0151je lerongyol\u00f3dott nemess\u00e9gre utal \u00fagy, hogy a szalonkab\u00e1tot egy tweed \u00f6lt\u00f6ny nadr\u00e1gj\u00e1val p\u00e1ros\u00edtja. A finom utal\u00e1sok nagyon hat\u00e1sosak ezen a ter\u00fcleten, f\u0151leg amikor bels\u0151 tulajdons\u00e1gokat \u00edrunk le. A le\u00edr\u00e1s t\u00e1rgy\u00e1t\u00f3l f\u00fcgg\u0151en v\u00e1ltoztassunk technik\u00e1nkon, att\u00f3l f\u00fcgg\u0151en, hogy puszt\u00e1n egy megszem\u00e9lyes\u00edtett \u00f6tletet fest\u00fcnk le, vagy szinte f\u00e9nyk\u00e9p \u00e9less\u00e9g\u0171 k\u00e9pet k\u00edv\u00e1nunk adni egy \u00e9l\u00e9nk, szinte \u00e9l\u0151 karakter megjelen\u00e9s\u00e9r\u0151l \u00e9s bels\u0151 tulajdons\u00e1gair\u00f3l. Egy \u00e1ltal\u00e1nos le\u00edr\u00e1sban a k\u00f6vetkez\u0151 elemek szerepelhetnek:<\/p>\n

              \n
            1. Megjelen\u00e9s, termet, arcsz\u00edn, ar\u00e1nyok, von\u00e1sok.<\/li>\n
            2. Legszembet\u0171n\u0151bb tulajdons\u00e1g.<\/li>\n
            3. Kifejez\u00e9s.<\/li>\n
            4. Kellem vagy cs\u00fanyas\u00e1g.<\/li>\n
            5. \u00d6lt\u00f6z\u00e9k \u2013 ennek term\u00e9szete, \u00edzl\u00e9se, min\u0151s\u00e9ge.<\/li>\n
            6. Szok\u00e1sok, k\u00e9pess\u00e9gek, b\u00e1jok \u00e9s furcsas\u00e1gok<\/li>\n
            7. Karakter \u2013 mor\u00e1lis \u00e9s intellektu\u00e1lis, a k\u00f6z\u00f6ss\u00e9gben bet\u00f6lt\u00f6tt szerep<\/li>\n
            8. Eml\u00edt\u00e9sre m\u00e9lt\u00f3 k\u00fcl\u00f6nleges tulajdons\u00e1gok<\/li>\n<\/ol>\n

              Az el\u0151z\u0151 szinopszisokn\u00e1l figyelembe kell venni, hogy ezek puszta javaslatok, \u00e9s nem kell sz\u00f3 szerint \u00e9rtelmezni \u0151ket. Minden le\u00edr\u00e1st a sz\u00f6vegk\u00f6rnyezet hat\u00e1rozz meg, \u00edzl\u00e9sben \u00e9s odaill\u00e9sben. Hozz\u00e1 kell tegy\u00fck, hogy fikci\u00f3n\u00e1l nem szabad t\u00falz\u00e1sba esni a le\u00edr\u00e1sokkal. Ha t\u00fal sok van bel\u0151le, unalmass\u00e1 v\u00e1lhat, \u00edgy ki kell egyens\u00falyozni \u00e9l\u00e9nk narr\u00e1ci\u00f3val, amit a k\u00f6vetkez\u0151kben fogunk r\u00e9szletezni.<\/p>\n

              A narr\u00e1ci\u00f3<\/h3>\n

              A narr\u00e1ci\u00f3 val\u00f3s vagy elk\u00e9pzelt cselekm\u00e9nyek vagy esem\u00e9nyek sor\u00e1nak le\u00edr\u00e1sa, teh\u00e1t mind a t\u00f6rt\u00e9nelemnek, mind a fikci\u00f3nak alapja. Ahhoz hogy tal\u00e1l\u00f3ak \u00e9s sikeresek legy\u00fcnk, alkalmazzuk intelligensen az \u00edzl\u00e9st \u00e9s a v\u00e1logat\u00e1st: jellemz\u0151 r\u00e9szleteket ragadjunk ki, \u00e9s az id\u0151rendet \u00e9s a k\u00f6r\u00fclm\u00e9nyek sorrendj\u00e9t tartsuk j\u00f3l k\u00e9zben. Legt\u00f6bb esetben a legb\u00f6lcsebb megold\u00e1s az, ha az esem\u00e9nyeket fokoz\u00f3d\u00f3 form\u00e1ban mes\u00e9lj\u00fck el: a kisebb t\u00f6rt\u00e9n\u00e9sekt\u0151l haladva a nagyobbak fel\u00e9. Ezek egy f\u0151 esem\u00e9nyben cs\u00facsosodnak ki, melyre az eg\u00e9sz t\u00f6rt\u00e9net alapul, vagy amely a t\u00f6bbi r\u00e9szt is fontoss\u00e1 teszi a saj\u00e1t fontoss\u00e1g\u00e1val. Ezt az elvet azonban nem lehet pontosan k\u00f6vetni minden egyes t\u00f6rt\u00e9nelmi vagy \u00e9letrajzi narrat\u00edv\u00e1n\u00e1l.<\/p>\n

              Fikt\u00edv narr\u00e1ci\u00f3<\/h3>\n

              A fikt\u00edv narr\u00e1ci\u00f3 sz\u00edve a cselekm\u00e9ny, amit a k\u00f6vetkez\u0151k\u00e9ppen defini\u00e1lhatunk: esem\u00e9nyek olyan sorozata, aminek c\u00e9lja az olvas\u00f3 \u00e9rdekl\u0151d\u00e9s\u00e9nek \u00e9s k\u00edv\u00e1ncsis\u00e1g\u00e1nak fel\u00e9breszt\u00e9se a v\u00e9gkifejlet ir\u00e1nt. A cselekm\u00e9ny lehet egyszer\u0171 vagy \u00f6sszetett, de elengedhetetlen a fesz\u00fclts\u00e9g \u00e9s az egyik esem\u00e9nyr\u0151l a m\u00e1sikra fokoz\u00f3d\u00f3 izgalom. Egy fikt\u00edv m\u0171 minden egyes esem\u00e9ny\u00e9nek valamilyen hat\u00e1ssal kell lennie a tet\u0151pontra vagy a v\u00e9gkifejletre. B\u00e1rmilyen v\u00e9gkifejlet, ami nem az el\u0151z\u0151 esem\u00e9nyek egyenes k\u00f6vetkezm\u00e9nye, esetlenn\u00e9 \u00e9s irodalmatlann\u00e1 v\u00e1lik. Semmilyen hivatalos \u00edr\u00f3kurzus nem \u00e9rhet fel Edgar Allan Poe vagy Ambrose Bierce t\u00f6rt\u00e9neteinek figyelmes \u00e9s alapos tanulm\u00e1nyoz\u00e1s\u00e1val. Ezekben a remekm\u0171vekben megtal\u00e1lhatjuk az esem\u00e9nyek \u00e9s k\u00f6vetkezm\u00e9nyek azon t\u00f6retlen l\u00e1ncolat\u00e1t, amely egy ide\u00e1lis t\u00f6rt\u00e9net ism\u00e9rve. Figyelj\u00fck meg, hogy az \u201eAz Usher-h\u00e1z v\u00e9ge\u201d c\u00edm\u0171 Poe novell\u00e1ban minden egyes k\u00fcl\u00f6n esem\u00e9ny el\u0151revet\u00edti \u00e9s k\u00f6zelebb hozza a hatalmas katasztr\u00f3f\u00e1t, \u00e9s ennek az irt\u00f3zatos sugallatait. Poe mesterien kezelte a szakm\u00e1ja g\u00e9pezet\u00e9t. Figyelj\u00fck meg azt is, ahogy Bierce k\u00e9pes n\u00e9h\u00e1ny egyszer\u0171 t\u00f6rt\u00e9n\u00e9ssel el\u00e9rni a legfelkavar\u00f3bb v\u00e9gkifejleteket, r\u00e1ad\u00e1sul olyanokat, melyek puszt\u00e1n az azt megel\u0151z\u0151 k\u00f6r\u00fclm\u00e9nyekb\u0151l alakultak ki.<\/p>\n

              Fikci\u00f3s narr\u00e1ci\u00f3n\u00e1l az \u00e9letszer\u0171s\u00e9g mindenn\u00e9l fontosabb. A t\u00f6rt\u00e9netnek konzisztensnek kell lennie, \u00e9s nem tartalmazhat olyan esem\u00e9nyeket, amelyek nagyban elt\u00e9rnek a dolgok norm\u00e1lis rendj\u00e9t\u0151l, kiv\u00e9ve, ha ez a t\u00f6rt\u00e9net k\u00f6zponti esem\u00e9nye, \u00e9s nagyon gondos felk\u00e9sz\u00edt\u00e9s el\u0151zi meg. A val\u00f3 \u00e9letben is t\u00f6rt\u00e9nnek furcsa \u00e9s kisz\u00e1m\u00edthatatlan dolgok, de egy \u00e1tlagos t\u00f6rt\u00e9netb\u0151l kil\u00f3gn\u00e1nak, mert a fikci\u00f3 az \u00e1tlagnak egy fajta idealiz\u00e1l\u00e1sa. A t\u00f6rt\u00e9net fejl\u0151d\u00e9s\u00e9nek amennyire csak lehet, \u00e9letszer\u0171nek kell lennie, \u00e9s a gyenge, sziv\u00e1rg\u00f3 v\u00e9geket nagy \u00edvben el kell ker\u00fclni. A t\u00f6rt\u00e9net v\u00e9ge legyen az elej\u00e9n\u00e9l ink\u00e1bb er\u0151sebb, mint gyeng\u00e9bb, mert a v\u00e9g\u00e9ben van benne a megold\u00e1s \u00e9s a tet\u0151pont, \u00e9s ez fogja a leger\u0151teljesebb benyom\u00e1st tenni az olvas\u00f3ra. Az sem rossz \u00f6tlet, ha a kezd\u0151 a t\u00f6rt\u00e9nete utols\u00f3 bekezd\u00e9s\u00e9t \u00edrja meg el\u0151sz\u00f6r, persze csak azut\u00e1n, hogy gondos cselekm\u00e9nyv\u00e1zlatot k\u00e9sz\u00edtett, ahogy azt minden esetben tenni \u00e9rdemes. \u00cdgy a legfrissebb szellemi erej\u00e9t a narrat\u00edva legfontosabb r\u00e9sz\u00e9re k\u00e9pes ford\u00edtani, \u00e9s ha k\u00e9s\u0151bb v\u00e1ltoztat\u00e1sokra van sz\u00fcks\u00e9g, ezek k\u00f6nnyen kivitelezhet\u0151ek. A narrat\u00edva semelyik r\u00e9sz\u00e9ben se k\u00f6vessen egy nagyszab\u00e1s\u00fa \u00e9s hangs\u00falyos gondolatot vagy bekezd\u00e9st egy szel\u00edd vagy unalmasabb folytat\u00e1s. Ez nagyon lehangol\u00f3, \u00e9s g\u00fanyol\u00f3d\u00e1sok t\u00e1rgy\u00e1v\u00e1 teheti az \u00edr\u00f3t.<\/p>\n

              Figyelj\u00fck meg az al\u00e1bbi sorp\u00e1r abszurd hat\u00e1s\u00e1t, melyet nem kisebb ember, mint Waller \u00edrt:<\/p>\n

              \u201eM\u00e9g a messzi tr\u00f3pusokon is besz\u00e9lik nyelv\u00fcnk,
              \ns Flandria nyak\u00e1ba ig\u00e1nkat vetett\u00fck.\u201d<\/p>\n

              Egys\u00e9g, s\u00faly \u00e9s koherencia<\/h3>\n

              Egy kialakul\u00f3ban l\u00e9v\u0151 t\u00e9m\u00e1n\u00e1l, legyen az le\u00edr\u00e1s vagy narr\u00e1ci\u00f3, ennek a h\u00e1rom struktur\u00e1lis jellemz\u0151nek kell jelen lennie: egys\u00e9g, t\u00f6meg \u00e9s koherencia. Az egys\u00e9g az az elv, miszerint a kompoz\u00edci\u00f3 minden r\u00e9sz\u00e9nek kapcsol\u00f3dnia kell a k\u00f6zponti t\u00e9m\u00e1hoz. Ez az elv, ami kiz\u00e1r minden oda nem tartoz\u00f3 anyagot, \u00e9s azt k\u00f6veteli, hogy minden t\u00f6rt\u00e9netsz\u00e1l a tet\u0151pontba fusson \u00f6ssze. Az egys\u00e9g elv\u00e9nek klasszikus megszeg\u00e9s\u00e9t l\u00e1thatjuk p\u00e9ld\u00e1ul Hom\u00e9rosz \u00e9s az antikvit\u00e1s egy\u00e9b epikus k\u00f6lt\u0151inek epiz\u00f3djaiban, \u00fagy mint Fielding \u00e9s egy\u00e9b \u00fcnnepelt \u00edr\u00f3k hosszabb kit\u00e9r\u0151iben. Azonban egy kezd\u0151nek sem aj\u00e1nlatos, hogy megengedje mag\u00e1nak ezeket a kiv\u00e1lts\u00e1gokat. Az egys\u00e9g az a j\u00f3 tulajdons\u00e1g, amit Poe-n\u00e1l \u00e9s Bierce-n\u00e9l is dics\u00e9rt\u00fcnk.<\/p>\n

              A s\u00faly az az elv, amely megk\u00f6veteli, hogy a kompoz\u00edci\u00f3 fontosabb r\u00e9szei hasonl\u00f3an fontos r\u00e9szt foglaljanak el az eg\u00e9sz kompoz\u00edci\u00f3n, bekezd\u00e9sen \u00e9s mondaton bel\u00fcl. Ez az \u00edzl\u00e9snek azon szab\u00e1lya, ami ragaszkodik ahhoz, hogy kihangs\u00falyozzuk azt, amit ki kell hangs\u00falyozni. Ennek legfontosabb pontja a m\u00e1r el\u0151z\u0151leg eml\u00edtett hangs\u00falyos v\u00e9gkifejlet. Ezen szab\u00e1ly szerint a kompoz\u00edci\u00f3nak a v\u00e9ge a legfontosabb, ezt pedig szorosan k\u00f6veti a kezdet.<\/p>\n

              A koherencia az az elv, amely \u00f6sszefogja az \u00f6sszef\u00fcgg\u0151 r\u00e9szeket, \u00e9s t\u00e1vol tartja egym\u00e1st\u00f3l a nem \u00f6sszef\u00fcgg\u0151 r\u00e9szeket. A s\u00falyhoz hasonl\u00f3an, ez is a kompoz\u00edci\u00f3 eg\u00e9sz\u00e9re, a bekezd\u00e9sre \u00e9s a mondatra is vonatkozik. Megk\u00f6veteli, hogy a hasonl\u00f3 esem\u00e9nyeket megszak\u00edt\u00e1s n\u00e9lk\u00fcl mes\u00e9lj\u00fck el, melyben az okozat g\u00f6rd\u00fcl\u00e9kenyen k\u00f6veti az okot.<\/p>\n

              A kompoz\u00edci\u00f3 form\u00e1i<\/h3>\n

              Kev\u00e9s \u00edr\u00f3 \u00e9r el ugyanolyan nagy sikereket az irodalom k\u00fcl\u00f6nb\u00f6z\u0151 \u00e1gaiban. Minden gondolatt\u00edpusnak megvan a saj\u00e1t k\u00fcl\u00f6nleges kifejez\u00e9si m\u00f3dja, ami a term\u00e9szetes alkalmass\u00e1gon alapul. Egy \u00e1tlagos \u00edr\u00f3 megmarad ann\u00e1l a form\u00e1n\u00e1l, amely legink\u00e1bb illik a szem\u00e9lyis\u00e9g\u00e9hez.<\/p>\n

              T\u00f6bben azonban k\u00fcl\u00f6nb\u00f6z\u0151 form\u00e1kat is k\u00f6vetnek, n\u00e9h\u00e1nyan pedig aszerint v\u00e1ltanak egyik form\u00e1r\u00f3l a m\u00e1sikra, ahogy a m\u00fal\u00f3 \u00e9vek megv\u00e1ltoztatj\u00e1k a gondolkod\u00e1si folyamataikat \u00e9s n\u00e9zeteieket.<\/p>\n

              A v\u00e1ltozatoss\u00e1g \u00e9s fegyelem \u00e9rdek\u00e9ben j\u00f3, ha a kezd\u0151 \u00edr\u00f3 valamennyire kipr\u00f3b\u00e1lja mag\u00e1t az irodalom m\u0171v\u00e9szet\u00e9nek t\u00f6bb \u00e1g\u00e1ban. \u00cdgy felfedezheti, mi illik legjobban az elm\u00e9j\u00e9hez, \u00e9s \u00edgy lehet\u0151s\u00e9ge ny\u00edlik arra, hogy kifejlesszen addig lappang\u00f3 lehet\u0151s\u00e9geket.<\/p>\n

              Eddig az \u00edr\u00e1snak csup\u00e1n egyszer\u0171bb f\u00e1zisait figyelt\u00fck meg, amik f\u0151leg a pr\u00f3z\u00e1ra \u00e9s le\u00edr\u00f3 essz\u00e9kre ir\u00e1nyulnak. Ezut\u00e1n szeretn\u00e9nk sz\u00f3t ejteni az oktat\u00f3, \u00e9rvel\u0151 \u00e9s r\u00e1besz\u00e9l\u0151 \u00edr\u00e1sokr\u00f3l, annak \u00e9rdek\u00e9ben, hogy n\u00e9mik\u00e9pp megvizsg\u00e1ljuk a retorikai er\u0151ss\u00e9geket \u00e9s elegenci\u00e1t, \u00e9s sz\u00f3t ejt\u00fcnk a versel\u00e9s n\u00e9h\u00e1ny fontosabb aspektus\u00e1r\u00f3l is.<\/p>\n

              Ford\u00edtotta: S\u00fct\u0151 Fanni<\/em><\/p>\n<\/div><\/div>","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

              1920. janu\u00e1rj\u00e1ban jelent meg a The United Amateur kiadv\u00e1nyban H. P. Lovecraft essz\u00e9je a \u00a0Literary Composition\u00a0(Irodalmi kompoz\u00edci\u00f3), ami HPL szok\u00e1s\u00e1hoz h\u00edven egy hossz\u00fa \u00e9rtekez\u00e9s j\u00f6vend\u0151beli \u00edr\u00f3k sz\u00e1m\u00e1ra, sz\u00edvb\u0151l megfontoland\u00f3 tan\u00e1csokkal. Sz\u00f3ba ker\u00fcl t\u00f6bbek k\u00f6zt az olvas\u00e1s, a sz\u00f3haszn\u00e1lat, a narr\u00e1ci\u00f3, de a koh\u00e9zi\u00f3 is. A Project Guttenberg honlapon, megtal\u00e1lhat\u00f3 a\u00a0Writings in the United Amateur\u00a0c\u00edm\u0171 kiadv\u00e1ny,…<\/p>\n