{"id":1390,"date":"2019-03-19T08:15:50","date_gmt":"2019-03-19T08:15:50","guid":{"rendered":"https:\/\/lovecraft.hu\/?p=1390"},"modified":"2019-03-19T08:17:47","modified_gmt":"2019-03-19T08:17:47","slug":"portre-s-t-joshirol-5-molnar-andras-esszeje","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/lovecraft.hu\/2019\/03\/19\/portre-s-t-joshirol-5-molnar-andras-esszeje\/","title":{"rendered":"Portr\u00e9 S. T. Joshir\u00f3l #5 \u2013 Moln\u00e1r Andr\u00e1s essz\u00e9je"},"content":{"rendered":"

Folytat\u00f3dik Moln\u00e1r Andr\u00e1s\u00a0Portr\u00e9 S. T. Joshir\u00f3l<\/em>\u00a0c\u00edm\u0171 essz\u00e9je, amely a Joshi \u00e1ltal, az egyes\u00fclet r\u00e9sz\u00e9re felaj\u00e1nlott k\u00f6nyvek magyar nyelv\u0171 e-book kiad\u00e1sainak elej\u00e9re fog ker\u00fclni id\u0151vel. Andr\u00e1s gigantikus essz\u00e9ben mutatja be S. T. Joshi, az egyes\u00fclet mentor\u00e1nak \u00e9s tiszteletbeli tagj\u00e1nak \u00e9letm\u0171v\u00e9t, szerepv\u00e1llal\u00e1s\u00e1t a lovecraft k\u00f6z\u00f6ss\u00e9gben, Lovecrafttal kapcsolatos tev\u00e9kenys\u00e9g\u00e9re f\u00f3kusz\u00e1lva.<\/p>\n

Terjedelme miatt az essz\u00e9 nem jelenhet meg egyetlen bejegyz\u00e9sben, ez\u00e9rt a\u00a0Levelez\u00e9s<\/a>, a\u00a0Bibliogr\u00e1fia<\/a>, a\u00a0Versford\u00edt\u00e1s<\/a>\u00a0\u00e9s a\u00a0Cthulhu-m\u00edtosz<\/a>\u00a0rovatokhoz hasonl\u00f3an, hetente vagy k\u00e9thetente fog megjelenni bel\u0151le egy \u00fajabb r\u00e9sz a honlapon. A sorozat t\u00f6bbi r\u00e9sz\u00e9t a Tud\u00e1st\u00e1r->Portr\u00e9 S. T. Joshir\u00f3l\u00a0rovatban,\u00a0itt tal\u00e1lod.<\/a><\/p>\n


\n

A kritikus \u00e9s a r\u00e9mt\u00f6rt\u00e9net kr\u00f3nik\u00e1sa<\/h3>\n

Joshi k\u00e9ts\u00e9gk\u00edv\u00fcl p\u00e9ldak\u00e9pk\u00e9nt tekintett Edgar Allan Poe-ra \u00e9s Ambrose Bierce-re, akik \u2013 k\u00fcl\u00f6n\u00f6sen az el\u0151bbi \u2013 legend\u00e1san szigor\u00fa kritikusok h\u00edr\u00e9ben \u00e1llottak, \u00e9s t\u0151le telhet\u0151en igyekezett a nyomdokaikba l\u00e9pni. \u00d6n\u00e9letrajz\u00e1ban sug\u00e1rz\u00f3 b\u00fcszkes\u00e9ggel id\u00e9zi fel, hogy Ellen Datlow (m\u00e9g az \u0151sellens\u00e9g-peri\u00f3dusa el\u0151tt) a horrormez\u0151ny \u201elegundokabb\u201d (nastiest<\/em>) kritikusak\u00e9nt jellemezte 1993 k\u00f6rny\u00e9k\u00e9n a The<\/em> Year\u2019s Best Fantasy and Horror<\/em> valamelyik sz\u00e1m\u00e1nak el\u0151szav\u00e1ban.[i]<\/a> T\u00e9ny, ami val\u00f3, nehezen vitathat\u00f3, hogy Joshi p\u00e1lyafut\u00e1sa sor\u00e1n mindv\u00e9gig szigor\u00faan kritiz\u00e1lt, b\u00e1r emellett az igaz\u00e1n kezd\u0151zetlen\u00fcl vitriolos \u00e9s g\u00fanyos \u00e9nj\u00e9t akkor villantotta meg, amikor az elm\u00falt n\u00e9h\u00e1ny \u00e9vben j\u00f3form\u00e1n egyk\u00e9nt harag\u00edtotta mag\u00e1ra a kort\u00e1rs horrorsz\u00ednt\u00e9r vezet\u0151 alakjait.<\/p>\n

Az eml\u00edtett kritikai szigor szembesz\u00f6k\u0151 k\u00f6vetkeztet\u00e9ssel dar\u00e1lja be a horror t\u00f6bb kultikus szerz\u0151j\u00e9t. Amikor Joshi elkezdett Lovecrafton \u00e9s a hozz\u00e1 k\u00f6thet\u0151 szerz\u0151k\u00f6n t\u00falra tekingetni, Stephen King m\u00e1r n\u00e9pszer\u0171s\u00e9ge cs\u00facs\u00e1n j\u00e1rt \u00e9s sz\u00e1mos olyan reg\u00e9ny\u00e9t letette az asztalra, amelyek a zs\u00e1ner \u00e9l\u0151 klasszikus\u00e1v\u00e1 avatt\u00e1k. Mindez nem akad\u00e1lyozta meg Joshit abban, hogy a The Modern Weird Tale<\/em>-ben Stephen Kinget pelleng\u00e9rre \u00e1ll\u00edtsa \u2013 egyebek mellett \u2013 az \u00e1ll\u00e1spontja szerint \u00f6sszecsapott \u00e9s t\u00fal\u00edrt reg\u00e9nyei\u00e9rt, valamint a bel\u00e9j\u00fck oltott sek\u00e9lyes, kispolg\u00e1ri moralit\u00e1s\u00e9rt.[ii]<\/a> Joshi az \u00e1ltala m\u00e9lyen megvetett bestseller-kult\u00far\u00e1nak \u2013 amir\u0151l term\u00e9szetesen szint\u00e9n \u00edrt k\u00f6nyvet \u2013 a horrorba val\u00f3 bef\u00e9rk\u0151z\u00e9s\u00e9t l\u00e1tta Kingben, ami nyilv\u00e1n nem tett j\u00f3t az \u00edr\u00f3r\u00f3l form\u00e1lt v\u00e9lem\u00e9ny\u00e9nek. Clive Barker sem \u00faszta meg, vele szemben az \u00f6nc\u00e9l\u00faan t\u00falz\u00e1sba vitt v\u00e9rszomj \u00e9s ny\u00edlt szexualit\u00e1s volt a f\u0151 kritikai pont.[iii]<\/a> Anne Rice Interj\u00fa a v\u00e1mp\u00edrral<\/em>-ciklusa is m\u00e9rs\u00e9kelt elismer\u00e9st kap, f\u0151leg ami\u00e9rt a n\u00e9h\u00e1ny hib\u00e1t lesz\u00e1m\u00edtva \u2013 mint p\u00e9ld\u00e1ul hogy a f\u0151h\u0151s hossz\u00fa \u00e9lettartama ellen\u00e9re nem \u00fagy t\u0171nik, mintha sokat okult volna az \u00e1ltala k\u00f6zvetlen\u00fcl megtapasztalt t\u00f6rt\u00e9nelmi v\u00e1ltoz\u00e1sokb\u00f3l, illetve hogy a t\u00f6rt\u00e9nelmi k\u00f6rnyezet bemutat\u00e1sa nem hiteles \u2013 er\u0151s nyit\u00f3reg\u00e9nyt t\u00fal\u00edrt, felsz\u00ednes folytat\u00e1sok sora k\u00f6vette.[iv]<\/a> Ehhez k\u00e9pest van n\u00e9h\u00e1ny meglep\u0151 h\u00faz\u00e1sa azoknak a szerz\u0151knek a ter\u00e9n, akik mellett leteszi a garast. Ha Joshi szem\u00e9ben Rice a kommersz, de eszt\u00e9tikailag korl\u00e1tozott v\u00e1mp\u00edrirodalmat testes\u00edtette meg, a The Evolution of the Weird Tale<\/em> c\u00edm\u0171 k\u00f6nyv\u00e9ben pozit\u00edv mint\u00e1t is felmutatott ebben az alzs\u00e1nerben: ez Les Daniels \u2013 sajnos befejezetlen\u00fcl maradt \u2013 Don Sebastian-ciklusa<\/strong><\/a>, amely nagyj\u00e1b\u00f3l Rice kultikus reg\u00e9ny\u00e9vel egy id\u0151ben kezdett megjelenni. Joshinak ezeket az \u00edt\u00e9leteit nem mindig t\u00fckr\u00f6zi az ut\u00f3kor v\u00e9lem\u00e9nye, Les Daniels v\u00e1mp\u00edrreg\u00e9ny-sorozata \u2013 b\u00e1r annak legal\u00e1bb az els\u0151 k\u00f6tete t\u00e9nyleg \u00e9rdemes olvasm\u00e1ny \u2013 meglehet\u0151sen feled\u00e9sbe mer\u00fclt, \u00e9s m\u00e9g ink\u00e1bb ez mondhat\u00f3 el p\u00e9ld\u00e1ul a weird irodalomhoz meglehet\u0151sen laz\u00e1n kapcsol\u00f3d\u00f3 L. P. Davies \u00edr\u00e1sair\u00f3l. A kort\u00e1rs mez\u0151ny \u00e9rt\u00e9kel\u00e9se ter\u00e9n hasonl\u00f3an furcs\u00e1nak tal\u00e1lom, hogy a 21st Century Horror<\/em> c\u00edm\u0171 k\u00f6nyv\u00e9ben az \u201eelit\u201d k\u00f6r\u00e9be sorolja Mark Samuelst<\/a><\/strong>, aki ugyan k\u00e9ts\u00e9gk\u00edv\u00fcl \u00e9lvezetes horror\u00edr\u00f3 \u00e9s t\u00f6bb k\u00f6z\u00f6ns\u00e9ges epigonn\u00e1l, de meg\u00edt\u00e9l\u00e9sem szerint sz\u00e1mos \u00edr\u00e1sa eset\u00e9ben nem kell t\u00fal sok\u00e1ig kapargatni a felsz\u00ednt, hogy kider\u00fclj\u00f6n, mely horrorklasszikus szellem\u00e9t k\u00edv\u00e1nta megid\u00e9zni. M\u00e1sfel\u0151l viszont Joshi kritik\u00e1i \u00e9ppen rendhagy\u00f3 perspekt\u00edv\u00e1juk miatt tanuls\u00e1gosak id\u0151nk\u00e9nt; a Stephen Kingr\u0151l alkotott les\u00fajt\u00f3 v\u00e9lem\u00e9nye p\u00e9ld\u00e1ul j\u00f3val elgondolkodtat\u00f3bb, mint a horror kir\u00e1ly\u00e1nak huszadik magasztal\u00e1sa, akkor is, ha nem \u00e9rt vele egyet az olvas\u00f3, viszont egyel\u0151re sem a k\u00f6z\u00f6ns\u00e9g, sem a kritika nem abba az ir\u00e1nyba mutat, hogy Kinget egyhamar az ismeretlens\u00e9g hom\u00e1ly\u00e1ba vetn\u00e9 az irodalomt\u00f6rt\u00e9net.<\/p>\n

Joshi a The Modern Weird Tale<\/em> c\u00edm\u0171 k\u00f6nyv\u00e9nek z\u00e1rszav\u00e1ban ny\u00edltan elismeri, hogy kritik\u00e1ival a r\u00e9mirodalom k\u00e1nonj\u00e1t t\u00f6rekszik l\u00e9trehozni.[v]<\/a> Nem tartom elk\u00e9pzelhetetlennek, hogy ez a szempont elv\u00e1lasztja egym\u00e1st\u00f3l Joshit \u00e9s a kort\u00e1rs horror-\/weird szc\u00e9n\u00e1t, \u00e9s ezzel tal\u00e1n kontextusba helyezhet\u0151 Joshinak azt a megsz\u00e1llott-k\u00e9nyszeres szok\u00e1sa is, hogy egyes kritik\u00e1iba beiktat egy nyelvtann\u00e1ci-blokkot.[vi]<\/a> Az irodalmi k\u00e1non fogalm\u00e1val nyilv\u00e1n mindenki tiszt\u00e1ban van, aki j\u00e1rt iskol\u00e1ba \u00e9s r\u00e1s\u00f3ztak legal\u00e1bb egy k\u00f6telez\u0151 olvasm\u00e1nyt (f\u00fcggetlen\u00fcl att\u00f3l, elolvasta-e). A k\u00e1non l\u00e9tjogosults\u00e1ga k\u00f6r\u00fcl az Egyes\u00fclt \u00c1llamokban \u00e9l\u00e9nk vita t\u00f6rt ki a XX. sz\u00e1zad m\u00e1sodik fel\u00e9ben, ami r\u00e9szben ak\u00f6r\u00fcl forgott, kik hozz\u00e1k l\u00e9tre a k\u00e1nont \u00e9s milyen n\u00e9z\u0151pontokat k\u00f6zvet\u00edt. A probl\u00e9ma ered\u0151je term\u00e9szetesen az, hogy a \u201eklasszikus\u201d \u00e9s \u201em\u00e9rt\u00e9kad\u00f3\u201d irodalmat jellemz\u0151en feh\u00e9r f\u00e9rfiak \u00edrt\u00e1k, akik a saj\u00e1t t\u00e1rsadalmi helyzet\u00fcknek megfelel\u0151 \u00e9rt\u00e9krendet \u00e9s szeml\u00e9letm\u00f3dot \u00edrt\u00e1k bele alkot\u00e1saikba, ez viszont egy\u00fctt j\u00e1rt azzal, hogy marginaliz\u00e1l\u00f3dtak a rajtuk k\u00edv\u00fcl \u00e1ll\u00f3 csoportok, amelyek \u00edgy a domin\u00e1ns csoporthoz k\u00e9pest csak a \u201em\u00e1sik\u201d kateg\u00f3ri\u00e1j\u00e1ba szorultak. A k\u00e1non ez\u00e9rt a kritikai elm\u00e9letek szerint nemcsak \u2013 \u00e9s tal\u00e1n nem is els\u0151sorban \u2013 eszt\u00e9tikai, hanem hatalmi eszk\u00f6z, ami fenntartja az uralkod\u00f3 csoportok szeml\u00e9let\u00e9nek megk\u00e9rd\u0151jelezetlens\u00e9g\u00e9t. A k\u00fcl\u00f6nf\u00e9le marginaliz\u00e1lt csoportok mozgalmai ez\u00e9rt \u00e9rthet\u0151 m\u00f3don \u00e9les b\u00edr\u00e1lattal illett\u00e9k a k\u00e1non jelens\u00e9g\u00e9t, \u00e9s t\u00f6rekedtek annak destabiliz\u00e1l\u00e1s\u00e1ra.<\/p>\n

Az irodalmi k\u00e1non \u00e9s a horror-\/weird irodalom kapcsolata ambivalens. A spekulat\u00edv fikci\u00f3 t\u00f6bbnyire az irodalom perif\u00e9ri\u00e1j\u00e1ra szorult \u00e9s a \u201eponyvairodalom\u201d vagy \u201esz\u00f3rakoztat\u00f3 irodalom\u201d c\u00edmk\u00e9j\u00e9t (stigm\u00e1j\u00e1t) aggatt\u00e1k r\u00e1, de meg\u00edt\u00e9l\u00e9sem szerint a h\u00e1rom hagyom\u00e1nyos zs\u00e1ner k\u00f6z\u00fcl a horror k\u00fcl\u00f6n\u00f6sen s\u00falyosan megszenvedte ezt a perif\u00e9ri\u00e1ra helyez\u00e9st.[vii]<\/a> Mindemellett a horrorirodalmon bel\u00fcl is megjelentek azok a hangok, amelyek nagyobb m\u00e9rt\u00e9k\u0171 inkluzivit\u00e1st v\u00e1rtak el a zs\u00e1nert\u0151l. Erre tekintettel egyr\u00e9szt a sz\u00ednt\u00e9r \u00e9rz\u00e9kenyebb\u00e9 v\u00e1lt a kirekeszt\u0151 megnyilv\u00e1nul\u00e1sokra \u2013 Lovecraft is ennek \u201eesett \u00e1ldozatul\u201d \u2013, m\u00e1sr\u00e9szt egy ilyen szellemis\u00e9ggel kev\u00e9sb\u00e9 f\u00e9r \u00f6ssze az a gondolat, hogy vannak \u201eaz\u201d eszt\u00e9tikailag m\u00e9rt\u00e9kad\u00f3 m\u0171vek, amelyekhez a k\u00e9s\u0151bbi nemzed\u00e9keknek igazodniuk kellene. Ennek az ambivalenci\u00e1nak a kontextus\u00e1ban l\u00e1that\u00f3v\u00e1 v\u00e1lik, hogy Joshi kiss\u00e9 skizofr\u00e9n helyzetbe ker\u00fclt. Tev\u00e9kenys\u00e9ge az ambivalencia els\u0151k\u00e9nt eml\u00edtett oldal\u00e1hoz k\u00f6thet\u0151, szerkeszt\u0151k\u00e9nt \u00e9s kritikusk\u00e9nt csatlakozott ahhoz a t\u00f6rekv\u00e9shez, hogy a horror \u00e9s a weird az irodalom elismert \u00e1g\u00e1t k\u00e9pezze, \u00e9s f\u0151leg Lovecraft sz\u00f6vegeinek gondoz\u00e1s\u00e1val ehhez jelent\u00e9kenyen hozz\u00e1 is j\u00e1rult. Ha viszont az ambivalencia m\u00e1sik oldal\u00e1t n\u00e9zz\u00fck, akkor ezen a t\u00e9ren meglehet\u0151sen elszigetel\u0151d\u00f6tt a f\u0151sodort\u00f3l, mert napjaink elismert horrorszerz\u0151i rendre rosszul vizsg\u00e1znak n\u00e1la. N\u00e9ha \u00fagy t\u0171nik, mintha \u2013 furcsa kimondani, de \u2013 konzervat\u00edv m\u00f3don k\u00f6veteln\u00e9 meg alanyait\u00f3l a nyelvi eleganci\u00e1t \u00e9s szabatoss\u00e1got, j\u00f3llehet ezt az \u00e9szrev\u00e9telt c\u00e1folja, hogy Laird Barronr\u0151l<\/strong><\/a> kezdetben igen j\u00f3 v\u00e9lem\u00e9nnyel volt, Barron nyelvezete pedig \u2013 f\u0151h\u0151sei jellem\u00e9hez \u00e9s t\u00e1rsadalmi helyzet\u00e9hez igazod\u00f3an \u2013 minden, csak nem eleg\u00e1ns.<\/p>\n

Joshi az eml\u00edtett kanoniz\u00e1ci\u00f3s k\u00fcldet\u00e9s\u00e9t t\u00f6bb kritikai-t\u00f6rt\u00e9neti t\u00e1vlat\u00fa k\u00f6tetben t\u00f6rekszik megval\u00f3s\u00edtani, \u00e9s ez a folyamat legal\u00e1bb 1990-t\u0151l, a The Weird Tale<\/em> publik\u00e1l\u00e1s\u00e1t\u00f3l kezdve t\u00f6retlen. Az eml\u00edtett k\u00f6nyv mellett a The Modern Weird Tale<\/em> (2001), a The Evolution of the Weird Tale<\/em> (2004), a Classics and Contemporaries: Some Notes on Horror Fiction<\/em> (2009), az Unutterable Horror: A History of Supernatural Fiction<\/em> (2012), a Driven to Madness with Frigth<\/em> (2016), a Varieties of the Weird Tale<\/em> (2017) \u00e9s a nemr\u00e9giben megjelent 21st<\/sup> Century Horror<\/em> t\u00f6bb\u00e9-kev\u00e9sb\u00e9 mind ezt a c\u00e9lt szolg\u00e1lj\u00e1k. Joshi nem professzion\u00e1lis irodalomtud\u00f3si szeml\u00e9lete j\u00f3l tetten \u00e9rhet\u0151 ezekben az \u00edr\u00e1sokban, t\u00f6rt\u00e9neti \u00e1ttekint\u00e9se ink\u00e1bb eszt\u00e9tikai n\u00e9z\u0151pont\u00fa, vagyis arra ir\u00e1nyul, hogy mi a \u201ej\u00f3\u201d, \u00e9lvezhet\u0151 r\u00e9mt\u00f6rt\u00e9net \u2013 ezek a k\u00f6nyvek nagyr\u00e9szt voltak\u00e9ppen kritikagy\u0171jtem\u00e9nyek \u2013, ehhez k\u00e9pest a t\u00f6rt\u00e9nelmi-t\u00e1rsadalmi k\u00f6rnyezetr\u0151l vagy az esetleges elm\u00e9leti h\u00e1tt\u00e9rr\u0151l nem sokat tudunk meg. Ez nem j\u00f3 vagy rossz, ami azt illeti, a magam r\u00e9sz\u00e9r\u0151l k\u00e9zenfekv\u0151nek gondoln\u00e1m \u2013 a jelen essz\u00e9 keretei k\u00f6z\u00f6tt term\u00e9szetesen csak egy k\u00f3sza hipot\u00e9zis erej\u00e9ig \u2013, hogy az emberek sz\u00edvesebben olvasnak olyan irodalmi t\u00e9m\u00e1j\u00fa k\u00f6nyveket, amelyek m\u0171velts\u00e9get k\u00edn\u00e1lnak vagy k\u00e9pet adnak arr\u00f3l, mit \u00e9rdemes olvasni \u00e9s mit nem, ez\u00e9rt nem tartom elk\u00e9pzelhetetlennek, hogy Joshinak ez az \u201eolvas\u00f3i\u201d szeml\u00e9lete is hozz\u00e1j\u00e1rult ahhoz, hogy a piacr\u00f3l meg tud \u00e9lni.<\/p>\n

A fent eml\u00edtett k\u00f6nyvek k\u00f6z\u00f6tt term\u00e9szetesen tal\u00e1lhat\u00f3 \u00e1tfed\u00e9s; a Varieties of the Weird Tale<\/em> tartalm\u00e1nak sz\u00e1mottev\u0151 r\u00e9sze olvashat\u00f3 volt m\u00e1r kor\u00e1bban a The Weird Tale<\/em>-ben, a The Evolution of the Weird Tale<\/em>-ben \u00e9s a The Modern Weird Tale<\/em>-ben, noha Joshi aktualiz\u00e1lta a kor\u00e1bban le\u00edrtakat. Joshi nem sokat foglalkozik a r\u00e9mt\u00f6rt\u00e9net irodalomelm\u00e9leti vonatkoz\u00e1saival \u2013 noha eml\u00edti, hivatkozza a t\u00e9ma olyan m\u00e9rt\u00e9kad\u00f3 szerz\u0151it, mint Todorov, Jackson vagy Carroll \u2013, de neki mag\u00e1nak is van elk\u00e9pzel\u00e9se arr\u00f3l, hogy mi a r\u00e9mt\u00f6rt\u00e9net rendeltet\u00e9se. Szerinte a term\u00e9szetfeletti horror egy kifejezetten metafizikai \u00edr\u00e1sm\u00f3d, amelynek seg\u00edts\u00e9g\u00e9vel az \u00edr\u00f3k k\u00f6zvetlen\u00fcl foglalkozhatnak a l\u00e9tez\u00e9s term\u00e9szet\u00e9vel.[viii]<\/a> Ez az elk\u00e9pzel\u00e9s persze nem annyira saj\u00e1t, mert Joshi voltak\u00e9ppen Lovecraft elm\u00e9let\u00e9t fogalmazza \u00fajra, ennek megfelel\u0151en s\u0171r\u0171n hivatkozza is az \u00edr\u00f3 t\u00e9m\u00e1ba v\u00e1g\u00f3 sz\u00f6vegeit. Ilyenform\u00e1n Joshi nem annyira saj\u00e1t elm\u00e9letet alkot, mint lovecrafti n\u00e9z\u0151pontb\u00f3l \u00e9rt\u00e9keli a r\u00e9mt\u00f6rt\u00e9net jelent\u0151s\u00e9g\u00e9t, ebben a tekintetben pedig nemcsak maga Lovecraft, hanem Joshi is megel\u0151zte a kor\u00e1t: Joshi m\u00e1r 1990-ben megfogalmazta r\u00f6viden azt az elk\u00e9pzel\u00e9st, hogy a r\u00e9mt\u00f6rt\u00e9net nem annyira zs\u00e1ner, mint egy vil\u00e1gn\u00e9zet k\u00f6vetkezm\u00e9nye, \u00e9s meggy\u0151z\u0151d\u00e9s\u00e9nek lovecrafti gy\u00f6kereit sem rejtette v\u00e9ka al\u00e1.[ix]<\/a> Ez a megfontol\u00e1s helyenk\u00e9nt a t\u00f6rt\u00e9neti \u00e1ttekint\u00e9seiben is felsz\u00ednre ker\u00fcl, b\u00e1r ink\u00e1bb a sz\u0171kebb terjedelm\u0171 \u00edr\u00e1saiban kap hangs\u00falyt, mint amilyen a The Weird Tale<\/em> \u00e9s a The Modern Weird Tale<\/em>; az enciklop\u00e9dikusabb, \u00e1tfog\u00f3bb \u00edr\u00e1saiban ez a szempont nem mindig \u00e9rv\u00e9nyes\u00fcl, \u00e9s nem is tud marad\u00e9ktalanul \u00e9rv\u00e9nyes\u00fclni.[x]<\/a> A t\u00e9zis, hogy a \u201eweird tale<\/em>\u201d egyfajta vil\u00e1gl\u00e1t\u00e1sb\u00f3l fakad, sok k\u00e9rd\u00e9st vet fel \u00e9s sok szempontb\u00f3l vitathat\u00f3, hiszen arra engedne k\u00f6vetkeztetni, hogy a m\u0171ben \u00edrottakb\u00f3l minden k\u00f6r\u00fclm\u00e9nyek k\u00f6z\u00f6tt vissza lehet fejteni szerz\u0151j\u00fck vil\u00e1gn\u00e9zet\u00e9t, t\u00e1rsadalmi k\u00f6r\u00fclm\u00e9nyeit, \u00e9s a m\u0171 csak a szerz\u0151 ismeret\u00e9ben \u00e9rtelmezhet\u0151 helyesen.[xi]<\/a> Ugyanakkor napjainkban m\u00e9gis egyre aktu\u00e1lisabb ez a t\u00e9zis, \u00e9s sokan mutatnak r\u00e1 arra, hogy a weird irodalom saj\u00e1tos reflexi\u00f3 a korra, amelyben \u00e9l\u00fcnk.[xii]<\/a><\/p>\n

Joshi kanoniz\u00e1ci\u00f3s tev\u00e9kenys\u00e9g\u00e9hez kapcsolhat\u00f3, hogy Lovecrafton k\u00edv\u00fcl a spekulat\u00edv fikci\u00f3 n\u00e9h\u00e1ny m\u00e1s fontos szerz\u0151j\u00e9vel is foglalkozott m\u00e9lyebben. A legink\u00e1bb Lord Dunsanyt \u00e9rdemes kiemelni ebb\u0151l a k\u00f6rb\u0151l, akir\u0151l monogr\u00e1fi\u00e1t is \u00edrt, \u00e9s a k\u00e9ziratai \u00f6sszegy\u0171jt\u00e9s\u00e9ben, illetve a fikci\u00f3s \u00edr\u00e1sainak kiad\u00e1s\u00e1ban is k\u00f6zrem\u0171k\u00f6d\u00f6tt. Ez a kiemelt figyelem feltehet\u0151en nem v\u00e9letlen, mert t\u00f6rt\u00e9netesen Dunsany is ateista volt, ebb\u0151l a szempontb\u00f3l rokon l\u00e9lek Joshival, aki nem is habozott kihangs\u00falyozni ezt az ateista saj\u00e1toss\u00e1got, amikor Dunsany tizennyolcadik b\u00e1r\u00f3j\u00e1r\u00f3l \u00edrt. A m\u00e1sik szerz\u0151, aki jelent\u0151s figyelmet kapott \u00e9s szint\u00e9n monogr\u00e1fia sz\u00fcletett r\u00f3la, Ramsey Campbell, akinek munk\u00e1ss\u00e1g\u00e1\u00e9rt Joshi meglehet\u0151sen kend\u0151zetlen\u00fcl rajong. De emellett Joshi tem\u00e9rdek r\u00e9mt\u00f6rt\u00e9net\u00edr\u00f3 munk\u00e1it szerkesztette \u00e9s adta ki.<\/p>\n

Meglehet\u0151sen problematikus az \u00fajgener\u00e1ci\u00f3s horror-\/weird szerz\u0151k kezel\u00e9se. Joshi a 21st<\/sup> Century Horror<\/em>ban leplezetlen, savas g\u00fannyal a \u201emegj\u00e1tsz\u00f3k\u201d (pretenders<\/em>) kateg\u00f3ri\u00e1j\u00e1ba helyezi a szc\u00e9na legelismertebb kort\u00e1rs szerz\u0151it. A tendencia teh\u00e1t folytat\u00f3dik: napjaink nagy nevei nemigen mennek \u00e1t Joshi rost\u00e1j\u00e1n. A probl\u00e9ma ott h\u00faz\u00f3dik, hogy Joshinak ezekkel a szerz\u0151kkel nem ritk\u00e1n szem\u00e9lyes csetepat\u00e9ja is volt; kritik\u00e1i pedig el\u0151sz\u00f6r a blogj\u00e1n jelentek meg a pengev\u00e1lt\u00e1sok sor\u00e1n, mintegy az adott szerz\u0151re ir\u00e1nyul\u00f3 t\u00e1mad\u00e1sk\u00e9nt. Nem biztos, hogy marad\u00e9ktalanul megb\u00edzhat\u00f3 egy olyan kritika, ami nem mentes annak gyan\u00faj\u00e1t\u00f3l, hogy Joshi eredetileg csak \u201eoda akart sz\u00farni\u201d a t\u00e1rgyalt \u00edr\u00f3nak; \u00e9s hasonl\u00f3k\u00e9ppen k\u00e9rd\u00e9ses az is, mennyire hiteles \u00e9s reprezentat\u00edv a kort\u00e1rs sz\u00ednt\u00e9r szempontj\u00e1b\u00f3l egy olyan halmaz, amelynek elemei r\u00e9szben Joshi haragj\u00e1nak k\u00f6vetkezt\u00e9ben ker\u00fcltek bele.<\/p>\n

Az \u00e9rem m\u00e1sik oldalak\u00e9nt nem vethetj\u00fck el annak lehet\u0151s\u00e9g\u00e9t sem, hogy Joshit akkor sem hagyja cserben a kritikai \u00e9rz\u00e9ke, ha az \u00e1ltala egy\u00e9bk\u00e9nt is ostorozott kort\u00e1rs szerz\u0151ket b\u00edr\u00e1lja. Ezeknek a szerz\u0151knek egy r\u00e9sz\u00e9t nem ismerem, ez\u00e9rt a felvet\u00e9semet mindenk\u00e9ppen kritik\u00e1val kell kezelni, de Laird Barron n\u00e9gy novell\u00e1sk\u00f6tet\u00e9t olvasva mindenk\u00e9ppen egyet tudok \u00e9rteni Joshi kritik\u00e1j\u00e1nak<\/strong><\/a> f\u0151 pontjaival. Barron k\u00e9sei r\u00e9mt\u00f6rt\u00e9netei fegyelmezetlen\u00fcl vannak meg\u00edrva, sz\u00e9tsz\u00f3rtak, \u00e9s ink\u00e1bb az \u00edr\u00f3 egy\u00e9bk\u00e9nt t\u00e9nyleg leny\u0171g\u00f6z\u0151en gazdag \u00e9s f\u00e9ktelen k\u00e9pzelet\u00e9nek egym\u00e1sra dob\u00e1lt impresszi\u00f3ib\u00f3l tev\u0151dnek \u00f6ssze; az \u0151 eset\u00e9ben teh\u00e1t adott egy alapvet\u0151en helyt\u00e1ll\u00f3 kritika, ami nagy val\u00f3sz\u00edn\u0171s\u00e9ggel puszta szem\u00e9lyes visz\u00e1lykod\u00e1sb\u00f3l \u00e9s rosszindulatb\u00f3l fakad. Mondani sem kell, ezen nem sokat seg\u00edtett a Joshi \u00e9s vitapartnerei k\u00f6z\u00f6tti \u00e1ll\u00f3h\u00e1bor\u00fa.<\/p>\n

Ennek az \u00e1ll\u00f3h\u00e1bor\u00fanak a leg\u00fajabb \u00e1llom\u00e1sa \u2013 el\u0151 a pattogatott kukoric\u00e1val! \u2013 a Lovecraft eZine<\/em> szerkeszt\u0151je, Mike Davis<\/strong><\/a> 2018. szeptember 28-i Twitter-posztja, amelyben a Joshi 21st<\/sup> Century Horror<\/em>j\u00e1val szembeni ellenvet\u00e9seit fejti ki. A h\u00e1rom tweetb\u0151l \u00f6ssze\u00e1ll\u00f3 b\u00edr\u00e1latot al\u00e1bb teljes terjedelm\u00e9ben id\u00e9zem.<\/p>\n

I would assume that @pspublishinguk<\/a> has far too much integrity to publish S.T. Joshi\u2019s latest tirades thinly disguised as literary criticism (see http:\/\/stjoshi.org\/news.html\u00a0<\/a>). Lovecraft eZine has close to a quarter million followers. I\u2019ll never endorse any publisher who… (1\/3) …gives a platform to someone who vilifies writers and calls it a \u201creview.\u201d If that happened, my advice to eZine followers would be to shop for books elsewhere. No one who writes an atrocious novel like \u201cThe Assaults of Chaos\u201d has any business calling @LairdBarron<\/a>, (2\/3) @joe_hill<\/a>, @BrianKeene<\/a>, @NMamatas<\/a>, @paulGtremblay<\/a>, or @jeffvandermeer<\/a> a \u201cPretender.\u201d Last but not least, I can’t help but notice that out of the 19 writers Joshi is \u201creviewing,\u201d only two are women. That\u2019s unacceptable. (3\/3)<\/p><\/blockquote>\n

Vagyis Davis azt javasolja olvas\u00f3inak, hogy bojkott\u00e1lj\u00e1k a PS kiad\u00f3t, ha felv\u00e1llalja a k\u00e9rd\u00e9ses k\u00f6nyv kiad\u00e1s\u00e1t \u00e9s teret ad Joshi kirohan\u00e1sainak. Fentebb sz\u00f3ba ker\u00fclt m\u00e1r, hogy Joshi kritik\u00e1inak pedigr\u00e9je k\u00e9ts\u00e9gk\u00edv\u00fcl megk\u00e9rd\u0151jelezhet\u0151 akkor is, ha a tartalmukban lehet igazs\u00e1g. A rossz pedigr\u00e9 t\u00e9ny\u00e9t neh\u00e9z vitatni, \u00e9s k\u00e9rd\u00e9ses az is, Joshi mennyire ad reprezentat\u00edv k\u00e9pet a kort\u00e1rs r\u00e9mirodalmi mez\u0151nyr\u0151l. A bejegyz\u00e9s t\u00f6bbi r\u00e9sz\u00e9vel azonban nem igaz\u00e1n lehet mit kezdeni. A bojkottra felh\u00edv\u00e1s nem kev\u00e9sb\u00e9 kontraprodukt\u00edv, mint Joshi harct\u00e9ri kritik\u00e1i, r\u00e1ad\u00e1sul Davis meglehet\u0151sen feltart\u00f3ztathatatlanul esik bele a \u201ecsin\u00e1ljon jobbat\u201d \u00e9rvel\u00e9si hib\u00e1j\u00e1ba, vagyis a m\u0171v\u00e9szeti alkot\u00e1sok kritik\u00e1j\u00e1nak azzal val\u00f3 megk\u00e9rd\u0151jelez\u00e9s\u00e9be, hogy a kritikus nem tud jobb m\u0171vet alkotni ann\u00e1l, amir\u0151l negat\u00edv \u2013 adott esetben les\u00fajt\u00f3 \u2013 v\u00e9lem\u00e9nyt alkotott. Meglehet\u0151sen c\u00e9ltalan annak hangoztat\u00e1sa is \u2013 f\u0151leg ha egyetlen twitteres mondatban t\u00f6rt\u00e9nik \u2013, hogy a g\u00f3rcs\u0151 al\u00e1 vett 19 szerz\u0151 k\u00f6z\u00f6tt mind\u00f6ssze k\u00e9t n\u0151 szerepel, hiszen azt a mag\u00e1t\u00f3l \u00e9rtet\u0151d\u0151nek tekintett \u2013 \u00e9s ez\u00e9rt magyar\u00e1zatot nem ig\u00e9nyl\u0151 \u2013 elv\u00e1r\u00e1st implik\u00e1lja, hogy valamif\u00e9le ar\u00e1nysz\u00e1mot kell betartani a nemek ter\u00e9n (a rassz k\u00e9rd\u00e9se itt fel sem mer\u00fclt). Saj\u00e1tos \u00e9lt ad az esetnek, hogy egy\u00e9bk\u00e9nt Joshi maga is szerkesztett egy forr\u00e1sgy\u0171jtem\u00e9nyt a nemi diszkrimin\u00e1ci\u00f3 t\u00f6rt\u00e9net\u00e9r\u0151l (In Her Place: A Documentary History of Prejudice against Women<\/em>; 2006), de Joshi felfog\u00e1sa val\u00f3sz\u00edn\u0171leg sokkal k\u00f6zelebb \u00e1ll a liberalizmus \u00e9s a liber\u00e1lis feminizmus egyenl\u0151s\u00e9gfogalm\u00e1hoz, amely formalista, \u00e9s a jogok egyenl\u0151s\u00e9g\u00e9re helyezi a hangs\u00falyt, azonban napjaink feminizmus\u00e1val ellent\u00e9tben nem tematiz\u00e1lja azokat a mikrofolyamatokat (vagyis mindennapi, ak\u00e1r mag\u00e1n\u00e9letbeli esem\u00e9nyeket), amelyek hossz\u00fa t\u00e1von egy-egy \u00e9rintett t\u00e1rsadalmi csoport \u2013 a jelen kontextusban a n\u0151k \u2013 szisztematikus h\u00e1tr\u00e1nyba ker\u00fcl\u00e9s\u00e9t eredm\u00e9nyezik. Ez a koncepcion\u00e1lis ellent\u00e9t is szerepet j\u00e1tszik abban, hogy Joshi, aki saj\u00e1t mag\u00e1t \u201eer\u0151sen baloldali liber\u00e1lisk\u00e9nt\u201d (far-left liberal<\/em>) azonos\u00edtja,[xiii]<\/a> \u00e9s egy teljes k\u00f6nyvben b\u00edr\u00e1lja az amerikai konzervat\u00edv-republik\u00e1nus jobboldalt (The Angry Right: Why Conservatives Keep Getting It Wrong<\/em>; 2006), ebben az egyetlen k\u00e9rd\u00e9sk\u00f6rben a jobboldal retorik\u00e1j\u00e1t alkalmazza vitapartnereivel szemben. Ennek megfelel\u0151en a Davis posztj\u00e1ra v\u00e1laszk\u00e9nt \u00edrt, okt\u00f3ber 4-i \u2013 egy\u00e9bk\u00e9nt nem k\u00fcl\u00f6n\u00f6sebben durva hangv\u00e9tel\u0171, b\u00e1r \u00edgy is t\u00fal\u00edrt \u2013 bejegyz\u00e9s\u00e9ben fasiszt\u00e1zik egyet,[xiv]<\/a> kor\u00e1bbi \u00edr\u00e1saiban pedig k\u00fcl\u00f6nbs\u00e9get tett a val\u00f3di \u00e9s az \u00e1lliberalizmus k\u00f6z\u00f6tt, illetve \u2013 f\u0151leg Lovecraft rasszizmus\u00e1val \u00f6sszef\u00fcgg\u00e9sben \u2013 visszat\u00e9r\u0151 jelleggel kifog\u00e1solja a politikai korrekts\u00e9g jelens\u00e9g\u00e9t, \u00e9s Lovecraft-, illetve Joshi-gy\u0171l\u00f6l\u0151kr\u0151l besz\u00e9l.<\/p>\n

A Davisszel val\u00f3 n\u00e9zetelt\u00e9r\u00e9s mindezek f\u00e9ny\u00e9ben csak egy epiz\u00f3dja annak a koncepcion\u00e1lis szemben\u00e1ll\u00e1snak, amely a legt\u00e1gabb \u00e9rtelemben a liber\u00e1lis gondolkod\u00e1sm\u00f3d hagyom\u00e1nyosabb ir\u00e1nya \u00e9s a napjainkban igencsak felfut\u00f3 kritikai elm\u00e9letek k\u00f6z\u00f6tt \u00e1ll fenn, Joshi eset\u00e9ben pedig Lovecraft rasszizmus\u00e1nak meg\u00edt\u00e9l\u00e9se k\u00f6r\u00fcl forog, \u00e9s r\u00e9szben ez \u00f3hatatlanul ellent\u00e9tes oldalra helyezte Joshit, illetve a kort\u00e1rs horror-\/weird sz\u00ednteret.<\/p>\n

Ha m\u00e1r \u00e9ppen Barron esett sz\u00f3ba fentebb, \u00e9rdemes eml\u00edt\u00e9st tenni a belterjess\u00e9g v\u00e1dj\u00e1r\u00f3l, amit Joshi nem ritk\u00e1n nekiszegez a kort\u00e1rs horror-\/weird k\u00f6zegnek. Joshi v\u00e1djai nem alaptalanok, de ehhez hozz\u00e1 kell tenni, hogy \u0151 is ugyan\u00fagy egy klikknek a r\u00e9szese, amit bizonyos m\u00e9rt\u00e9kig a Lovecraft-kutat\u00f3i k\u00f6r, \u00e9s m\u00e9g ink\u00e1bb Joshi egyes \u00edr\u00f3bar\u00e1tai alkotnak. Ez ut\u00f3bbiak k\u00f6r\u00fcl a legszorgalmasabb k\u00e9ts\u00e9gk\u00edv\u00fcl Joshi k\u00f6zeli bar\u00e1tja, Jason V. Brock, akinek a nev\u00e9t igen nagy es\u00e9llyel sz\u00farhatjuk ki szinte b\u00e1rmely tetsz\u0151leges bejegyz\u00e9s kommentszekci\u00f3j\u00e1ban, amely Joshir\u00f3l kritikus hangnemben \u00edr. Ami azt illeti, Laird Barron a The Beautiful Thing That Awaits Us All<\/em> c\u00edm\u0171 novell\u00e1sk\u00f6tet\u00e9ben (ami a harmadik a sorban) ki is figur\u00e1zza Joshit \u00e9s a weird szc\u00e9na n\u00e9h\u00e1ny r\u00e9sztvev\u0151je \u00f6sszefon\u00f3d\u00e1s\u00e1t (k\u00f6z\u00f6tt\u00fck valami\u00e9rt Thomas Ligottit, akit titokzatos kultuszvez\u00e9rk\u00e9nt \u00e1br\u00e1zol) a More Dark<\/em><\/strong><\/a> c\u00edm\u0171 novell\u00e1ban, amelyr\u0151l annyit az\u00e9rt meg kell jegyezni, hogy szat\u00edrak\u00e9nt er\u0151sebb, mint r\u00e9mt\u00f6rt\u00e9netk\u00e9nt, \u00e9s szat\u00edr\u00e1nak sem valami combos. Mindenesetre a Joshi-k\u00f6rrel szembeni kritika minden jogoss\u00e1ga mellett nem szabad szem el\u0151l t\u00e9veszteni, hogy ezen a t\u00e9ren kett\u0151n \u00e1ll a v\u00e1s\u00e1r.<\/p>\n

Folytat\u00e1sa k\u00f6vetkezik\u2026<\/em><\/p>\n

Moln\u00e1r Andr\u00e1s<\/em><\/p>\n


\n

[i]<\/a> Joshi: What Is Anything?<\/em> 7. fejezet. Datlow saj\u00e1t bevall\u00e1sa szerint nem eml\u00e9kszik ilyen nyilatkozatra, \u00e9s a rendelkez\u00e9semre \u00e1ll\u00f3 \u2013 nem teljes k\u00f6r\u0171 \u2013 forr\u00e1sokban \u00e9n sem tal\u00e1ltam nyom\u00e1t ilyen \u00e9rt\u00e9kel\u00e9snek.
\n
[ii]<\/a> Joshi, S. T.: The Modern Weird Tale<\/em>. McFarland & Co., Jefferson, 2001. 63. o.
\n
[iii]<\/a> Joshi: The Modern Weird Tale<\/em>. 115-116. o.
\n
[iv]<\/a> Joshi: The Modern Weird Tale<\/em>. 239. o.
\n
[v]<\/a> Joshi: The Modern Weird Tale<\/em>. 258. o.
\n
[vi]<\/a> E szok\u00e1s els\u0151 sz\u00e1m\u00fa \u00e1ldozata Paul Tremlay, akit Joshi m\u00e1r-m\u00e1r szadisztikus k\u00e9jjel boncolgat ily m\u00f3don. Elj\u00e1r\u00e1s\u00e1t szeml\u00e9letesen p\u00e9ld\u00e1zz\u00e1k 2017. november 15-i \u00e9s 22-i blogbejegyz\u00e9sei. L\u00e1sd nyomtat\u00e1sban Joshi: Lovecraft and Weird Fiction<\/em>. 244-246. o.
\n
[vii]<\/a> N\u00e9zetem szerint ez a k\u00f6vetkez\u0151vel magyar\u00e1zhat\u00f3. A spekulat\u00edv fikci\u00f3val szemben id\u0151nk\u00e9nt megfogalmaz\u00f3dik a v\u00e1d, hogy eszk\u00e9pista, \u00e9s mind\u00f6ssze azt az ig\u00e9nyt szolg\u00e1lja ki, hogy az olvas\u00f3 egy id\u0151re elmenek\u00fclhessen a val\u00f3s\u00e1g el\u0151l. A spekulat\u00edv fikci\u00f3 kedvel\u0151i erre azzal reag\u00e1lnak, hogy ugyan metaforikus vagy szimbolikus form\u00e1ban, de a (j\u00f3) spekulat\u00edv fikci\u00f3 reflekt\u00e1l a jelenkor probl\u00e9m\u00e1ira \u00e9s diskurzust kezdem\u00e9nyez vel\u00fck kapcsolatban. Erre az \u00e1ll\u00edt\u00e1sra els\u0151sorban a fantasy \u00e9s a sci-fi szolg\u00e1l szeml\u00e9letes p\u00e9ld\u00e1kkal, ami k\u00e9zenfekv\u0151, mert ezek a zs\u00e1nerek nagyobb hangs\u00falyt helyeznek a vil\u00e1g- \u00e9s t\u00e1rsadalom\u00e9p\u00edt\u00e9sre, ami t\u00f6bb lehet\u0151s\u00e9get biztos\u00edt a \u201eval\u00f3 vil\u00e1g\u201d embereit \u00e9rint\u0151 probl\u00e9m\u00e1k reprezent\u00e1l\u00e1s\u00e1ra. A horror hangs\u00falyos pontja ezzel szemben nem a t\u00e1rsadalom\u00e1br\u00e1zol\u00e1s, hanem az ismer\u0151s vil\u00e1g \u00e9s t\u00f6rv\u00e9nyszer\u0171s\u00e9gei megboml\u00e1sa, felforgat\u00e1sa, az idegenszer\u0171s\u00e9ggel val\u00f3 szembes\u00fcl\u00e9s. Ez az elbesz\u00e9l\u00e9sm\u00f3d teljesen \u201esz\u00fcrke\u201d h\u00e1tt\u00e9rk\u00f6rnyezettel is m\u0171k\u00f6d\u0151k\u00e9pes, mert a f\u00f3kusz az ismer\u0151s rend destabiliz\u00e1l\u00f3d\u00e1s\u00e1nak mozzanat\u00e1ra ir\u00e1nyul.
\n
[viii]<\/a> Joshi, S. T.: Unutterable Horror: A History of Supernatural Fiction<\/em>. Hippocampus Press, New York, 2014. Kindle. 1. fejezet.
\n
[ix]<\/a> Joshi, S. T.: The Weird Tale<\/em>. Wildside Press, Holicong, 2003. 1-2. o.
\n
[x]<\/a> Ez meglehet\u0151sen \u00e9rtelemszer\u0171 meg\u00e1llap\u00edt\u00e1s, hiszen l\u00e9teznek olyan szerz\u0151k, akik nem \u00edrj\u00e1k bele vil\u00e1gn\u00e9zet\u00fcket a m\u0171be, \u00e9s olyanok is, akiknek meggy\u0151z\u0151d\u00e9s\u00e9r\u0151l nem tudunk, \u00edgy a szerz\u0151 szem\u00e9lye nem \u201ehaszn\u00e1lhat\u00f3 fel\u201d a m\u0171 \u00e9rtelmez\u00e9s\u00e9re.
\n
[xi]<\/a> Biztos, hogy ilyen k\u00f6vetkeztet\u00e9st maga Joshi sem vonna le, hiszen az \u00e1ltala sokra tartott r\u00e9mt\u00f6rt\u00e9net\u00edr\u00f3k is homlokegyenest ellent\u00e9tes vil\u00e1gn\u00e9zettel rendelkezhettek, el\u00e9g csak Lovecraft \u00e9s Blackwood gondolatvil\u00e1g\u00e1t szembe\u00e1ll\u00edtani.
\n
[xii]<\/a> A magam r\u00e9sz\u00e9r\u0151l ezek k\u00f6z\u00fcl a fejteget\u00e9sek k\u00f6z\u00fcl Kurt Fawver \u00edr\u00e1s\u00e1t tudom aj\u00e1nlani a Thinking Horror<\/em> foly\u00f3irat 2015-\u00f6s sz\u00e1m\u00e1b\u00f3l. Fawver, Kurt: Why Weird, Why Now?:<\/em> On the Rational<\/em> [sic] for Weird Fiction\u2019s Resurgence<\/em>. In: Thinking Horror<\/em>, Vol 1, 2015, 139-151. o. A cikk szerz\u0151je az inform\u00e1ci\u00f3s t\u00e1rsadalom l\u00e9trej\u00f6tt\u00e9vel \u00e9s az ennek k\u00f6vetkezt\u00e9ben kialakult sokf\u00e9le val\u00f3s\u00e1g\u00e9rtelmez\u00e9ssel, valamint a zs\u00e1nernek a \u201em\u00e1sik\u201d \u2013 a t\u00f6bbs\u00e9gi t\u00e1rsadalom \u00e1ltal marginaliz\u00e1lt n\u00e9z\u0151pontok \u2013 tematiz\u00e1l\u00e1s\u00e1ra val\u00f3 kiv\u00e9teles k\u00e9pess\u00e9g\u00e9vel magyar\u00e1zza a weird irodalom napjainkban megfigyelhet\u0151 felfut\u00e1s\u00e1t.
\n
[xiii]<\/a> Joshi: Lovecraft and Weird Fiction<\/em>. 250. o.
\n
[xiv]<\/a> A fasiszt\u00e1z\u00e1s mint retorikai elem nyilv\u00e1n a baloldal \u201e\u00e9rvk\u00e9szlet\u00e9b\u0151l\u201d sem hi\u00e1nyzik; a jelen kontextusban arra az esetre c\u00e9lzok, amikor jobboldalr\u00f3l arra igyekeznek r\u00e1mutatni, hogy val\u00f3j\u00e1ban a baloldal az \u201eigazi fasiszta\u201d.<\/p>\n<\/div><\/div>","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Folytat\u00f3dik Moln\u00e1r Andr\u00e1s\u00a0Portr\u00e9 S. T. Joshir\u00f3l\u00a0c\u00edm\u0171 essz\u00e9je, amely a Joshi \u00e1ltal, az egyes\u00fclet r\u00e9sz\u00e9re felaj\u00e1nlott k\u00f6nyvek magyar nyelv\u0171 e-book kiad\u00e1sainak elej\u00e9re fog ker\u00fclni id\u0151vel. Andr\u00e1s gigantikus essz\u00e9ben mutatja be S. T. Joshi, az egyes\u00fclet mentor\u00e1nak \u00e9s tiszteletbeli tagj\u00e1nak \u00e9letm\u0171v\u00e9t, szerepv\u00e1llal\u00e1s\u00e1t a lovecraft k\u00f6z\u00f6ss\u00e9gben, Lovecrafttal kapcsolatos tev\u00e9kenys\u00e9g\u00e9re f\u00f3kusz\u00e1lva. Terjedelme miatt az essz\u00e9 nem jelenhet meg egyetlen…<\/p>\n